Terug naar overzicht

De kracht van multidisciplinaire communicatieteams 

Communicatie is een breed vakgebied, waar een waaier aan generalisten en allerlei specialisten in werkt. Van communicatieadviseurs en -managers met een breed profiel tot aan hooggespecialiseerde sociale media experts en communicatieonderzoekers. Wat gebeurt er voor moois als je al die mensen aan elkaar knoopt?

Een voorbeeld hiervan is het crisiscommunicatieteam rondom de opvang van Oekraïense vluchtelingen dat Mister Wolf-partner Ilse Dekker coördineerde. Vanaf maart 2022 moest de gemeente Den Haag met spoed de opvang voor de vluchtelingen regelen. Externe communicatie naar o.a. vluchtelingen en de vaste inwoners van de gemeente, maar ook de interne communicatie binnen de gemeente waren daarbij natuurlijk van groot belang. Het moest professioneel en het moest heel snel. Daar heb je dan een uitstekend team voor nodig. 

Binnen no-time stond er een team van zo’n 25 mensen, met verschillende expertises, veelal parttime naast hun gebruikelijke werk. Twee leden uit het MT Communicatie, twee teamcoördinatoren die elkaar in de grote drukte konden vervangen; communicatieadviseurs met strategische, externe, interne en inhoudelijke expertise; middelenmakers; verhalenschrijvers; liaisons uit verschillende gemeentelijke communicatieteams; woordvoerders; analisten; collega’s voor de sociale media, website, intranet, stadskrant; een beeldredacteur… en daarbij nog extern ingehuurde fotografen, vormgevers en vertalers. 

In allerlei dwarsverbanden werkten deze mensen samen. Hielden elkaar scherp. Inspireerden elkaar met ideeën. Hielpen elkaar verder. En kwamen samen veel verder dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden. Twee mensen weten meer dan één; 25 mensen weten nog veel meer. Dus krijg je kleine of grote uitdagingen op je werkpad? Denk dan multidisciplinair!